Pàgines

Reflexionar el Turisme


El turisme és la principal font de riquesa del nostre municipi i per tant és lògic que l’expressió “si el turisme va bé, Roses també” tingui tant consens. Un altre aspecte que desperta moltes adhesions és que l’estratègia turística ha d’apostar per la cultura convertint-la en un element clau de l’oferta.

Sempre que puc intento fer aflorar els tres pilars bàsics que al meu entendre conformen el futur turístic de Roses: la cultura, la natura i la gastronomia. Tota l’estratègia turística de Roses des que sóc alcaldessa i, també, regidora de Cultura pivota al voltant d’aquests tres elements.

Si bé aquests elements són essencials per promocionar-nos a mercats externs, també ens ha de servir per reflexionar de portes endins. I això precisament és el que pretenem amb el cicle d’exposicions Votre place au soleil, que es pot veure a l’Espai Cultural la Ciutadella des del passat 25 de febrer.

Darrere aquest cicle hi aflora la voluntat d’iniciar una reflexió seriosa sobre el turisme de masses, fet fonamental per comprendre la nostra societat i el nostre entorn des de fa mig segle ençà. El turisme de masses és un model que ha marcat les generacions nascudes a partir dels anys 60, entre les que m’hi compto, però no l’únic.

Votre place au soleil indaga sobre les conseqüències del turisme de masses acostant-s’hi des de la perspectiva del canvi cultural que va comportar a la nostra comarca i als nostres pobles i el canvi de mentalitat i de percepcions que va provocar a la nostra societat. Els artistes encarregats d’obrir el camí cap a aquesta reflexió seran Marcel Dalmau, Manel Grávalos, Toni Martínez i Juan Cardosa, els quals ocuparan durant els propers mesos diferents espais expositius de la Ciutadella, per mostrar la seva visió i reflexions a través de l’art del boom turístic i la seva importància en la transformació de Roses, l’Empordà i la Costa Brava.

No pretenem estudiar el fenomen turístic, abastament tractat, però sí reflexionar sobre els canvis que va suposar el turisme de masses des de l’actual escenari de canvi de model turístic que té la qualitat, la cultura i la natura com a valor afegit. En resum, reflexionar sobre el nostre passat per construir sòlidament el nostre futur.

Article publicat a Hora Nova