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Le Presbytère... o com casar Queen i Mozart.


Ahir a Peralada magnífic espectacle del ballet Maurice Béjart: Le Presbytère n'a rien perdu de son charme, ni le jardin de son éclat. Aquesta és una frase que deien molt els surrealistes treta del llibre Le Mystère de la Chambre Jaune de Gastón Leroux.

La joventut i l’esperança en un món millor i les ganes de viure és el que em vaig emportar.


En un no parar durant ben bé dues hores els ballarins i ballarines del Ballet Béjart representen i deixen entreveuen els horrors o malalties que poden patir les persones, les alegries, l’amor... Fresc i modern i amb uns moviments innovadors.

Espectacular la música de Queen de la que Maurice Béjart diu que és com un terbolí, violència, humor, amor, tot està allà, i la veu clara i forta de Freddie Mercury. A més a més també hi ha espai per a la música de Mozart que es va intercalant.

Els colors dins un escenari magnífic sobri blanc i negre i tons blaus. La veritat és que el Festival Castell de Perelada ha fet un esforç considerable que queda palès i ens ofereix un espai impressionant al bell mig del jardí, voltat de les cigonyes atentes a l’espectacle, un escenari impecable que es veu molt bé i que ha millorat molt en el so.

La veritat és que ahir va ser una nit especial i Béjart barrejat amb l’Empordà va oferir unes sensacions i vibracions difícils d’oblidar. Avui encara em revénen sons, colors, moviments i reflexions profundes. Gràcies...

Créé en hommage à son ancien danseur Jorge Donn et au chanteur Freddy Mercury – tous deux décédés du sida – "Le Presbytère..." est l'une des oeuvres majeures de Maurice Béjart

Béjart est parti. Son ballet reste, bien sûr.


L'ombre de la mort "Le Presbytère" – qui "n'a rien perdu de son charme", selon la formule de Gaston Leroux inspiratrice du titre du ballet – fait écho aux paroles du danseur Jorge Donn qui demandait en 1990 à Maurice Béjart : "Pourquoi l'amour nous fait-il la guerre ?". Il parlait alors du virus du sida qui allait l'emporter deux ans plus tard. L'année précédente, en 1991, une autre icône cédait à la maladie, le chanteur de Queen, Freddy Mercury, doté d'un physique de danseur et d'une voix de ténor décalée dans le monde de la pop music de l'époque.


Voilà l'origine du "Presbytère..." Béjart, selon la formule d'Agnès Izrine, danseuse et écrivain, "évoque et conjure dans ce ballet la mort et son entourage". Articulé autour de la musique de Queen, censée justement évoquer le mouvement frénétique de la vie, le ballet fait une incursion chez Mozart à l'occasion d'un solo "où rôde un parfum létal", souligne encore Agnès Izrine..

"Sur scène on est bien, il fait chaud. Il y a un grand trou noir qui est tantôt hostile, tantôt amical, mais toujours attirant, dangereusement, amoureusement". On ne saurait mieux dire...